Uiterlijk en communicatie
Uiterlijk en communicatie
Je uiterlijke kenmerken zeggen veel over wie je bent. Ze zijn ook erg bepalend voor de boodschap die je overbrengt naar anderen. Je bewust zijn van je uiterlijke kenmerken en je communicatie stijl geeft je de mogelijkheid om dit in balans te brengen. Je kunt door de juiste keuze van kleur en kledingstijl er voor zorgen dat je boodschap beter overkomt. Je kunt per situatie accenten veranderen om je boodschap te versterken of juist te verzachten. Bewustwording is de eerste stap. Ik biedt de volgende adviezen die gericht zijn op communicatie.
De juiste kleding voor een sollicitatie
voor een sollicitatie is het handig om bewust te zijn van je persoonlijke kleuren en wat de gedragscodes zijn die in een onderneming of branche van toepassing zijn. Door inzicht in je persoonlijke kleuren kom je zelfverzekerder over. De dresscode bij een bedrijf lees je af aan de medewerkers die je daar kent, bekijk de website of stel de vraag gewoon als je een afspraak maakt. Je toont daarmee aan dat je je goed voorbereidt en geïnteresseerd bent in het bedrijf. Als je op sollicitatiegesprek komt is underdressed zijn niet goed, in de regel kleed je je iets netter dan de gemiddelde medewerker op de werkvloer. Belangrijk is dat de kleding die je kiest goed bij je past en er voor zorgt dat je je er comfortabel in voelt. Loop je nooit op naaldhakken?, kies dan voor een lagere hak, waar je comfortabel op kunt lopen.
Met juiste kleding die goed zit voel je je zelfverzekerder en dat straal je ook uit! De hieronder vermelde sollicitatietips voor kleding gelden voor zowel vrouwen als mannen.
Tips voor gebruik van kleding en accessoires tijdens een sollicitatiegesprek
Denk in ieder geval aan het volgende:
- Kies de juiste maat: net te krappe of te ruim zittende kleding laat zien dat je niet bent voorbereid. kies kleding die je goed zit. Dit soort kleding is dan ook comfortabel, waardoor je je ook prettiger voelt en daardoor zelfverzekerder.
- Geen kapotte of versleten kleding: hoe de modetrends ook zijn, kapotte of versleten kleding is ‘not done’.
- Kleed je niet te bloot: bloot leidt af, zoals een diep decolleté, blote buik of blote benen
- Beperk je in accessoires en make-up: Ook hierin geldt, overdaad schaadt. Zorg bij voorkeur voor een goedgekozen accessoire in plaats van meerdere accessoires die afleiden. Ook voor make-up geldt dat gewoon verzorgd prima is.
- Piercings en tatoeages: voorkom net als bij accessoires dat ze afleiden en bedek ze bij voorkeur of gebruik ze subtiel.
- Baard of snor: gezichtsbeharing is geen probleem, mits dit goed verzorgd is. Oorharen, neusharen of uitgroei is een teken van een onverzorgd uiterlijk en daarmee een slechte voorbereiding.
- Geen hoofddeksel: laat je petjes en mutsen thuis, tenzij je ze draagt vanwege een religieuze reden.
- Geen gekke afbeeldingen: hoe leuk het ook kan zijn, maar afbeeldingen op je blouse, shirt, stropdas, sokken of kousen leiden af en draag je niet tijdens een sollicitatiegesprek.
- Nette schoenen: ga voor nette gepoetste schoenen en voorkom dat schoenen afbreuk doen aan je outfit.
Kleurgebruik tijdens je presentatie
In je presentatie kan je door gebruik van kleur je boodschap sterker laten overkomen. Omgekeerd kun je je verhaal er ook mee ontkrachten, als de boodschap die de kleur kleding uitstraalt niet overeenkomt met het verhaal dat je vertelt. Communicatie en kleur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook voor presentaties geldt dat je maar een keer een eerste indruk kunt maken!
Stel dat je voor een onbekend publiek autoriteit uit moet stralen en je je serieuze boodschap lading en kracht wilt bijzetten. Kies dan bijvoorbeeld voor de kleur blauw en kies voor net iets meer geklede stijl dan je publiek. Onderstaande figuur geeft als voorbeeld een grijs of blauw pak met daaronder accenten zoals een rood overhemd of juist een stropdas met een rood accent.
Wil je meer creativiteit uitstralen zoals bijvoorbeeld een creatieve ontwerper of architect dan kun je in je kledingkeuze contrastrijk zijn en felle kleuren combineren, mits die ook in je persoonlijke palet passen. Ook kun je met extravagante details je creativiteit benadrukken.
Naast je kleurgebruik is natuurlijk ook de kledingstijl van belang. Stem dit af op je publiek. Maak de afstand tussen je publiek en jezelf niet te groot, maar speel daarmee. Wil je bijvoorbeeld echt gelijkwaardig overkomen dan doe je dat door een informele kledingkeuze en informeel kleurgebruik. Als je meer overtuiging moet uitstralen en meer autoriteit, dan kun je daar je kledingkeuze op afstemmen. Als je het verschil te groot maakt, door bijvoorbeeld in driedelig pak te komen voor een informeel publiek, dan leidt dit alleen maar af.
Als je een presentatie geeft en je bent discussieleider tussen je publiek en je moet vertrouwen winnen, kies dan voor een meer conformerende kledingstijl. Met meer neutrale en toegankelijke kleuren zoals grijs en taupe benadruk je openheid en gelijkwaardigheid.
workshops en trainingen
Ik verzorg ook workshops en trainingen (of onderdelen daarvan) waarin een koppeling wordt gelegd tussen je uiterlijke kenmerken en je communicatiestijl, karakter en gedrag. Ik combineer dit met een test of spelvorm zoals het Imagospel. Enkele mogelijkheden:
- team building, interactie bij samenwerking en de rol van kleur
- als onderdeel van een communicatie training
- een informele afwisseling in een training door het gebruik van het Imagospel
- voorbereiding van een bijeenkomst of presentatie
Meer weten?
Een invulling is altijd maatwerk. Graag overleg ik met je hoe een invulling eruit kan zien.